Ժողովրդագրական իրավիճակը ԵԱՏՄ երկրներում և Ռուսաստանում

ՆԵՐԱԾՈՒԹՅՈՒՆ

2013թ. սեպտեմբերի 3-ին ԵԱՏՄ-ին միանալու Հայաստանի կարևորագույն դրդապատճառներից մեկը, բացի անվտանգության հարցերից, նշվում էր մեծ շուկայի առկայությունը, տնտեսական կանխատեսվող օգուտները և դրանից բխող Հայաստանի ՀՆԱ-ի ավելացումն ու մաքսային ավելի մեծ մուտքերը: Մեծ շուկա ասվածը Ռուսաստանը, Բելառուսը, Ղազախստանը և Ղրղզստանն են, որոնց բնակչությունը 2017թ. հոկտեմբերի տվյալներով համապատասխանաբար կազմում են  146,9, 18,1, 9,5 և 6,2 մլն մարդ, կամ ընդհանուր 180,7 մլն մարդ:

Սա ԵԱՏՄ-ին միանալու կարևորագույն պատճառաբանություններից մեկն էր: Թեև տնտեսական տեսանկյունից դիտարկելով, պետք է փաստել, որ  ԵԱՏՄ երկրները մեկ բնակչի հաշվարկով ընկնող համախառն եկամտի չափով աշխարհում ամենևին էլ առաջատար դիրքերում չեն, չնայած ավելի բարեկեցիկ են, քան Հայաստանը: 2017թ. տվյալներով Ռուսաստանում այդ ցուցանիշը մեկ բնակչի հաշվով կազմել է 8.664 դոլար և 72-րդն աշխարհում, Ղազախստանում՝ 7.418 և 79-րդը, Բելառուսիայում՝ 5.237 և 95-րդը, իսկ Ղրղզստանում 1.042 դոլար և համապատասխանաբար 157-րդը: Հայաստանը մեկ բնակչին ընկնող ցուցանիշով ԵԱՏՄ-ում առաջ է միայն Ղրղզստանից և 3.728 դոլար ցուցանիշով համաշխարհային ռեյտինգում 117-րդն է:

Սակայն 2014թ. տվյալներով՝ Ռուսաստանի մեկ բնակչին ընկնող ՀՆԱ-ի ցուցանիշը կազմել էր 14.467 դոլար, Ղազախստանում՝12.806, իսկ Բելառուսիայում և Ղրղզստանում համապատասխանաբար՝ 8.318  և 1.279 դոլար:

Կարդացեք նաև

Այսպիսի կտրուկ անկման գլխավոր մեղավորներն են նավթի և գազի համաշխարհային գների կտրուկ նվազումը, ինչպես նաև Ռուսաստանի պարագայում Ղրիմի միացման հետևանքով սահմանված տնտեսական պատժամիջոցները:

Սակայն, թերևս, այդ միացումից Ռուսաստանի կարևորագույն ձեռքբերումը կարելի է համարել ոչ միայն ստրատեգիական նշանակություն ունեցող տարածքը, այլև միանգամից 2,5 մլն բնակչության հավելագրումը Ռուսաստանի Դաշնության ընդհանուր հաշվեկշռում, գումարած Ուկրաինայից այն հարյուր հազարավոր փախստականները, որոնք Դոնբասում և Լուգանսկում ընթացող մարտերից խուսափելով և տնտեսական դրդապատճառներով հանգրվանեցին Ռուսաստանի Դաշնությունում:  Բնակչության այդպիսի թվաքանակի հավելումը Ռուսաստանից կպահանջեր տասնյակ տարիներ:

Առաջիկա տասնամյակներում ԵԱՏՄ երկրներում, մասնավորապես՝ Ռուսաստանում և Բելոռուսիայում սպասվող ժողովրդագրական ոչ բարենպաստ գործընթացներն էականորեն կարող են ազդել  թե՛ ԵԱՏՄ տնտեսական, թե՛ քաղաքական գործընթացների վրա: ԵԱՏՄ հիմնական շարժիչ համարվող Ռուսաստանը բախվելու է սուր ժողովրդագրական ճգմաժամի հետ, որը կարող է էականորեն սասանել նրա թե՛ քաղաքական, թե՛ տնտեսական հիմքերը:

  1. ԺՈՂՈՎՐԴԱԳՐԱԿԱՆ ԻՐԱՎԻՃԱԿԸ ԵԱՏՄ ԵՐԿՐՆԵՐՈՒՄ ԵՎ ԴՐԱ ՈՒՂՂՈՒԹՅԱՄԲ ՏԱՐՎՈՂ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ

1991թ.-ից ի վեր Ռուսաստանի ժողովրդագրական իրավիճակի պահպանման կարևորագույն բաղադրիչը մնացել է միայն ներգաղթի հաշվին բնակչության թվաքանակի ավելացումը, քանի որ բնական աճը վերջին 26 տարիների ընթացքում դրական հաշվեկշիռ է ունեցել միայն 2013, 2014 և 2015թթ., այն էլ նվազագույն դրական արդյունքով: Իսկ այդ նվազագույնն էլ ապահովվել է ժողովրդագրական իրավիճակի բարելավման համար այն տասնյակ միլիարդավոր դոլարների ներդրմամբ, որ իրականացնում է ՌԴ կառավարությունը 2007թ.-ից: Այդ ժամանակահատվածից գործող «մայրական կապիտալի» վճարումներից, որը ներկայումս հավասար է 453 հազար ռուբլու, արդեն իսկ օգտվել է 7,2 մլն ընտանիք երկրորդ երեխայի ծննդաբերության կամ որդեգրման  դեպքում:

Ելնելով 2016թ.-ից ի վեր վերհանված տնտեսական դրդապատճառներից՝ 2018թ. դեկտեմբերի 31-ից նախատեսվում էր վերացնել «մայրական կապիտալի» վճարումները: 2017թ. նոյեմբերին ՌԴ կառավարությունը, ելնելով կրկին վատթարացող ժողովրդագրական իրավիճակից, որոշում կայացրեց այն երկարաձգել մինչև 2022թ.:

Բացի այդ 2018թ.-ից ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինի առաջարկով կառավարությունը կսկսի խրախուսել ընտանիքներում առաջնեկների ծնունդը: Այդ ծրագրով նախատեսվում է նվազագույն սոցիալական պարենային զամբյուղին մոտ գտնվող կամ ավելի ցածր եկամուտներ ունեցող ընտանիքներին առաջնեկի ծննդյան պարագայում մինչև 1,5 տարեկանն ամսական վճարել 2018թ.՝ 10.523, 2019թ.՝ 10.836, իսկ 2020թ.-ից՝ 11.143 ռուբլի: Այդ ծրագրի իրականացման համար առաջիկա 3 տարիներին նախատեսվում է հատկացնել 150 մլրդ ռուբլի:

Ի լրումն դրա՝  50 մլրդ ռուբլի է նախատեսված մանկական պոլիկլինիկաների կառուցման համար, և խնդիր է դրված համապատասխան քանակի նախադպրոցական հաստատություններով ապահովել բոլոր բնակավայրերը: ՌԴ կառավարությունը պատրաստվում է բնակարանային խնդիրների լուծման համար ցածր տոկոսով հիփոթեքային վարկերով խրախուսել այն ընտանիքներին, որտեղ կծնվեն հաջորդաբար  2-րդ և 3-րդ երեխաները: Այդ նպատակով նրանք 2-րդ երեխայի ծննդյան պարագայում  3 տարով  կօգտվեն  6 տոկոսանոց հիփոթեքային վարկից, իսկ 3-րդի պարագայում այն կերկարաձգվի ևս 5 տարով: Ծրագրեր են իրականացվում նաև բնակչության առողջապահական խնդիրների լուծման և վաղաժամ մահերի թիվը կրճատելու ուղղությամբ: Միաժամանակ արդեն իսկ 2018թ. բյուջեով բազմազավակ ընտանիքներին օգնելու նպատակով նախատեսվում է ծախսել 50 մլրդ ռուբլի, որից 20 մլրդը կհատկացնեն տեղական, իսկ 30-ը՝ դաշնային իշխանությունները:

Ժողովրդագրական իրավիճակի բարելավման մասին մտածելու տեղիք ունի նաև Բելառուսը: 1991թ. անկախություն ձեռք բերելուց հետո Բելառուսը միայն բնակչության նվազում է արձանագրում, որը հիմնականում կապված է բարձր մահացության և ցածր ծնելիության հետ: 1991-2017թթ. Բելառուսի բնակչությունը նվազել է մոտ 650 հազարով և ներկայումս կազմում է 9 մլն 508 հազար բնակիչ:

Բնակչության նվազումը կանգնեցնելու և ծնելիության խրախուսման համար 2006թ. Բելառուսում ընդունվեց «Ժողովրդագրական իրավիճակի բարելավման» պետական ծրագիրը, որով տարբեր միջոցներով խրախուսվում էր շատ երեխաներ ունենալը, ինչպես նաև միջոցներ են տրամադրվում առողջապահական ոլորտի որակի սպասարկումը բարձրացնելու և բարելավելու համար: Մասնավորապես ծնելիության բարձրացման նպատակով Բելառուսի կառավարությունն ընտանիքներում 3 երեխայի ծնվելուց սկսած իր վրա էր վերցնում տվյալ ընտանիքի հիփոթեքային վարկի սպասարկումը և 5-րդ երեխայի ծնվելու պարագայում ամբողջությամբ մարում նրանց հիփոթեքային վարկը: Միաժամանակ անապահով ընտանիքներում մինչև երեխայի 2 տարեկան դառնալը հոգում է նրանց սննդի և կենցաղային կարիքները: Գործում է նաև ամսական վճարների և նպաստների լայն համակարգ, որով փորձում են ընտանիքներին խրախուսել երեխա ունենալու հարցում:

Վիճակը որոշակիորեն տարբեր է ԵԱՏՄ հաջորդ անդամի՝ Ղազախստանի պարագայում: Ներկայումս այն գտնվում է բավականին բարենպաստ ժողովրդագրական իրավիճակում և ըստ ՄԱԿ-ի կողմից սահմանված ծնելիության ցուցանիշի՝ 195 երկրների ցանկում գտնվում է 100-րդ տեղում: Ռուսաստանն այդ ցուցակում զբաղեցնում է միայն 145-րդ տեղը: Եթե մինչև 2002թ. Ղազախստանի բնակչության թիվը նվազում էր արձանագրում, ապա 2003թ.-ից մինչ օրս այն միայն աճում է և այդ թվականին արձանագրված 14,9 մլն-ի դիմաց արդեն իսկ ունի 18,1 մլն բնակչություն, որն ապահովվել է հիմնականում բնական աճի հաշվին:

Ծնելիության հետ կապված խնդիրներ չունի նաև Ղրղզստանը, թեև այնտեղ սոցիալ-տնտեսական իրավիճակն այնքան բարենպաստ չէ, ինչպես Ղազախստանում:

  1. ՌՈՒՍԱՍՏԱՆԻ ԴԱՇՆՈՒԹՅԱՆ ԺՈՂՈՎՐԴԱԳՐԱԿԱՆ ՀԻՄՆԱԽՆԴԻՐՆԵՐԸ

1991թ.-ից ի վեր Ռուսաստանի Դաշնությունը գտնվում է ընդգծված ժողովրդագրական ճգնաժամի մեջ, որի տակ հասկացվում է բնակչության թվաքանակի կտրուկ նվազումը: Վերջին տասնամյակներում Ռուսաստանը տարեկան կորցնում էր 500 հազարից մինչև 1 մլն մարդ, դա վատագույն ցուցանիշն էր աշխարհի զարգացած երկրների շարքում: 100 հազար բնակչի հաշվով ՌԴ-ում մահերը երկու անգամ ավելի շատ էին, քան ԱՄՆ-ում և Եվրոպական երկրներում: Նախորդ դարի 90-ական թվականներին և 20-րդ դարի առաջին տասնամյակում բնակչության թվաքանակի նվազման ցուցանիշով Ռուսաստանն աշխարհում գտնվում էր առաջին տեղում, որը մատնանշում էր ոչ միայն խորը ժողովրդագրական ճգնաժամը, այլև այն արտակարգ իրավիճակը, որը կարող է անդառնալի հետևանքներ ունենալ հսկայական տարածք ունեցող երկրի համար:

Իսկ որն է դրա պատճառը: Ռուսաստանի Դաշնությանն առաջին հերթին բնորոշ է աշխատանքային տարիքում գտնվող մարդկանց մահացության բարձր ցուցանիշը, որը կազմում է բոլոր մահացածների 30 տոկոսից ավելին: Սիրտ-անոթային հիվանդությունը, որը կազմում է Ռուսաստանում բոլոր մահերի 55 տոկոսը, միջինում 3-4 անգամ ավելի բարձր է, քան Եվրոպական երկրներում: Աշխատանքային տարիքի մարդկանց մահացության ցուցանիշի վրա ազդում են նաև  մահացության արտաքին բարձր ցուցանիշները՝ թունավորումները, ինքնասպանությունները, սպանությունները, ճանապարհային պատահարները: 2016թ. վիճակագրական տվյալներով ՃՏՊ-ներից և տրանսպորտային պատահարներից Ռուսաստանում մահացել է 37.200, ալկոհոլի և այլ թունավորումներից՝ 17.000, ինքնասպանությունից՝ 22.800, ջրասույզ լինելուց 6.400 մարդ:

Տարի Ընդհանուր, մարդ 1000 մարդու հաշվով
 Ծնվածներ     Մահացածներ           Բնական աճ          Ծնվածներ      Մահացածներ           Բնական աճ
Ընդհանուր բնակչությունը
1980 2202779 1525755 677024 15.9 11.0 4.9
1990 1988858 1655993 332865 13.4 11.2 2.2
2000 1266800 2225332 -958532 8.7 15.3 -6.6
2012 1902084 1906335 -4251 13.3 13.3 0.0
2013 1895822 1871809 24013 13.2 13.0 0.2
2014 1942683 1912347 30336 13.3 13.1 0.2
2015 1940579 1908541 32038 13.3 13.0 0.3
2016 1888729 1891015 -2286 12.9 12.9 -0.01
2017

Հունվար-հոկտեմբեր

1418000 1533000 -114900 11,6 12,5 -0,9

Աղյուսակ 1. Ռուսատանի Դաշնության բնակչության բնական աճի ցուցանիշները 1980-2017թթ.

Սրանք բավականին մեծ ցուցանիշներ են, սակայն համեմատած 20-րդ դարի 90-ական թթ. և 2000-ականների սկզբի հետ որոշակի բարելավում է նկատվում: Ժողովրդագրական իրավիճակի բարելավմանն ուղղված քաղաքականության հետևանքով վերջին տարիներին իրավիճակը որոշակի իմաստով կայունացել է, սակայն դեռևս այն չի խոսում ճգնաժամից դուրս գալու մասին: 1991թ.-ից ի վեր միայն 2013թ. առաջին անգամ Ռուսաստանում ծնելիության և մահացության ցուցանիշները բարելավվեցին, և գրանցվեց դրական բնական աճ: 2014-2015թթ. այդ ցուցանիշը կրկին դրական էր և թեև դա շատ փոքր էր, սակայն համեմատելի չէ, օրինակ, 2000թ. արձանագրված 958 հազար բացասական բնական աճի հետ:

Ծնելիության իրավիճակի բարելավման վրա էական ազդեցություն են ունեցել  այն բազմամիլիարդ դոլարներով հաշվարկված ծրագրերը, որոնք իրականացվում են 2007թ. հետո ծնելիության խթանման և մահացության ցուցանիշի կրճատման համար:

Սակայն, պետք է նշել, որ 2016թ. այդ դրականը կրկին փոխվել է, և 2017թ. 9 ամիսների կտրվածքով Ռուսաստանում բնական աճը մեծ բացասական ցուցանիշ է արձանագրել, և ըստ մասնագետների՝ այն կշարունակվի առաջիկա 15 տարիներին: Մասնագետները նաև նշում են, որ իրավիճակը կարող է բարելավվել միայն այն պարագայում, եթե Ռուսաստանում կինը միջինում ունենա 3,5 երեխա, սակայն դա կարող է միայն լավ ցանկություն մնալ, քանի որ ՄԱԿ-ի տվյալներով՝ ներկայումս աշխարհում մեկ կնոջ հաշվով ամենաբարձր ծնելիության ցուցանիշն աֆրիկական երկրներում է՝ 2,4 երեխա:

Ընդ որում, ծնելիության ցուցանիշը շատ խիստ տարբերվում է ըստ ՌԴ տարածաշրջանների: Օրինակ Հյուսիս-Կովկասյան հանրապետություններում, որտեղ ռուս ազգաբնակչության թվաքանակն ըստ հանրապետությունների տատանվում է 0,7-30 տոկոսի սահմաններում, ծնելիությունը շատ բարձր է:

Այսինքն ժողովրդագրական ճգնաժամը Ռուսաստանում նաև էթնիկական հիմք ունի: Շարունակվում է ռուս ազգաբնակչության թվաքանակի նվազումը և աճում են այլ էթնիկ հանրությունները: Հիմնականում ռուսներով բնակեցված տարածաշրջաններում շարունակվում է ռուս ազգաբնակչության թվաքանակի նվազումը: Իսկ դրական բնական աճի տեմպերով գերակշռում են ազգային հանրապետությունները, որտեղ ռուս ազգաբնակչության թիվը քիչ է:

2010թ. ՌԴ մարդահամարի տվյալներով՝ 2002թ. մարդահամարի համեմատ ռուս ազգաբնակչության թվաքանակը նվազել է 8 մլն-ով և կազմել է 111 մլն մարդ: ՌԴ 1 մլն և ավելի ազգաբնակչություն ունեցող էթնիկ փոքրամասնությունների թվաքանակը, ըստ 2010թ. մարդահամարի տվյալների, հետևյալ պատկերն ունի:

Աղյուսակ 2.  ՌԴ 1 մլն և ավելի ազգաբնակչություն ունեցող էթնիկ փոքրամասնությունների թիվն ըստ 2010թ. մարդահամարի տվյալների

Ազգությունը Թվաքանակը
Ռուսներ 111, 016, 712
Հայեր 1,183, 389
Բաշկիրներ 1,585, 554
Թաթարներ 5,316,649
Ուկրաինացիներ 1,972,388
Չեչեններ 1,431,370
Չավուշներ 1,435,872
Ավարներ 1,002,090

Ռուսներից հետո բնակչության թվաքանակով Ռուսաստանում առաջին էթնիկ փոքրամասնություն են համարվում թաթարները, և հատկանշական է, որ հայերը հանդիսանում են Ռուսաստանի ազգաբնակչության թվով 6-րդ էթնիկ փոքրամասնությունը, և վերջին տարիներին այդ թվաքանակն էականորեն ավելացել է: Մեր հարևան ադրբեջանցիների թվաքանակը, ըստ 2010թ. մարդահամարի տվյալների, կազմել է 603.070, իսկ վրացիներինը՝157,803 մարդ:

Առաջիկա 15-20 տարիներին ՌԴ ժողովրդագրական բացասական գործընթացներն ավելի ցայտուն կդառնան, քանի որ ծնելիությունն էականորեն կրճատվելու է:  Ամուսնական տարիք է մուտք գործելու նախորդ դարի 90-ականներին ծնված սերունդը, որի թվաքանակն ավելի քիչ է, քան 80-ականներինը:

Երկրորդ բացասական գործոնն այն է, որ ավելանալու է մահացության ցուցանիշը, քանի որ կենսաթոշակային տարիք է մուտք գործում հետպատերազմյան 50-ականներին ծնված բազմաքանակ սերունդը: Եվ այդ երկու գործոնների հետևանքը կարող է լինել այն, որ ՌԴ ժողովրդագրության ինստիտուտի լավատեսական կանխատեսումների համաձայն՝ ՌԴ բնակչության բացասական բնական աճը առաջիկա 15 տարվա կտրվածով կարող է հասնել 400 հազարի, իսկ վատատեսական կանխատեսումներով՝ մինչև 800 հազարի:

Ռուսաստանի Դաշնության համար խնդիր է մնում բնակչության կյանքի միջին տևողությունը: 2016թ. տվյալներով այդ ցուցանիշը կազմել է 66 տարի, և դա երկրների համաշխարհային ռեյտինգում 129 ցուցանիշն է: Դրանով Ռուսաստանի Դաշնությունը զիջում է նախկին Խորհրդային միության բոլոր հանրապետություններին, որը կարևորագույն մարտահրավեր է ՌԴ կրճատվող բնակչության համար:

Ռուսաստանի Դաշնությունում հիմնախնդիր է նաև բնակչության արագ ծերացումը: Ըստ ՄԱԿ-ի ազգաբնակչության գործակալության տվյալների՝ աշխարհի 228 երկրների շարքում Ռուսաստանը ծերացման ինդեքսով (60 անց մարդկանց թվաքանակի հարաբերակցությունը 15-ից ցածր երեխաների նկատմամբ) գտնվում է 30-րդ տեղում:

Թեև 2007թ. համեմատ 2017թ. գրանցվել է մինչև 15 տարեկաների թվի աճ, որը կազմել է 15 տոկոս, սակայն միաժամանակ մոտ 19 տոկոսով ավելացել է աշխատանքային տարիքից բարձր գտնվողների թիվը: Իսկ ահա աշխատանքային տարիքում գտնվող մարդկանց թիվը Ռուսաստանում 2017թ., ի տարբերություն 2007թ., կրճատվել է 8 տոկոսով: Այսինքն վերջին տարիների ծնունդների թվի ավելացումը չի կարողացել փոխհատուցել բնակչության ծերացման և աշխատանքային ռեսուրսների կրճատման գործընթացը: Այսօր արդեն իսկ մեծահասակ մարդկանց թիվը Ռուսաստանում գերազանցում է 15 տոկոսը, իսկ 2025թ. այն արդեն իսկ կհատի 20 տոկոսի շեմը:

1991թ.-ից ի վեր Ռուսաստանի Դաշնության ժողովրդագրական իրավիճակը և բնակչության թվաքանակի նվազումը որոշակի առումով մեղմացրել են այն հանգամանքը, որ մասնավորապես նախկին խորհրդային հանրապետություններից տեղի է ունեցել մեծ ներհոսք: Հենց նրանց շնորհիվ է, որ Ռուսաստանի Դաշնությունն առ այսօր կարողանում է փոխհատուցել բացասական բնական աճը և ապահովել բնակչության թվաքանակի ավելացումը: Ներկայումս դեպի Ռուսաստան միգրանտների հիմնական մատակարարը հանդիսանում է Ուկրաինան, որտեղից 2017թ. առաջին 9 ամիսներին 50 հազարով ավելի շատ են ժամանել, քան մեկնել են ՌԴ-ից: Վերջին տարիներին մեծացել են միգրացիոն հոսքերը Սիրիայից, Աֆղանստանից և Վիետնամից: Ակտիվ են նաև Թուրքմենստանից, Ղրղզստանից և Տաջիկստանից ներգաղթյալները:

Ռուսաստանի Դաշնության ժողովրդագրական իրավիճակի բարելավման գործում ներդրում ունեն նաև Հայաստանի Հանրապետությունից արտագաղթողները: Պետք է փաստել, որ թեև 2014թ. Ղրիմի միացումից հետո և արևմտյան երկրների կողմից տնտեսական պատժամիջոցների հետևանքով Ռուսաստանի Դաշնությունում տնտեսական իրավիճակը վատթարացել է, սակայն դրան զուգահեռ միգրացիոն ներհոսքը, մանավանդ ԱՊՀ երկրներից, ավելացել է: Դա խոսում է այն իրողության մասին, որ Ռուսաստանի Դաշնությունում երկար տարիներ աշխատող ժամանակավոր միգրանտները, տնտեսական նկատառումներից ելնելով, այնտեղ են տանում նաև իրենց ընտանիքներին՝ դառնալով մշտական քաղաքացիներ:

Աղյուսակ 3. ՌԴ միգրացիոն սալդոն 1997-2017թթ.

  1997 2005 2013 2015 2016 2017
Ժամանել են ՌԴ 597651 177230 482241 598617 575158 377139

Հունվար-հոկտեմբեր

Այդ թվում

ԱՊՀ երկրներից

547386 163101 422738 536157 511773 337318
Հայաստանի Հանրապետությունից 19123 7581 42361 45670 43929 34706
Այլ երկրներից 50265 14129 59503 62460 63385 39821
Մեկնել են ՌԴ-ից 232987 69798 186382 353233 313210 262916
Այդ թվում

ԱՊՀ երկրներից

143675 35418 147853 298828 256480 226871
Հայաստանի Հանրապետությունից 2578 620 10182 25137 31936 25150
Այլ երկրներից 89312 34380 38529 54405 56730 36045

Ինչպես երևում է աղյուսակ 3-ից, 2013թ. հետո ներգաղթի ցուցանիշները 2015-2016թթ. ավելացել են, և թեև 2017թ. ընթացքում նկատվում է ներհոսքի ծավալների կրճատում, սակայն փորձագիտական կանխատեսումների համաձայն՝ Ռուսաստանի Դաշնությունը դեռևս երկար ժամանակ կմնա ԱՊՀ երկրների քաղաքացիների համար նախընտրելի աշխատանքի և բնակության վայր: Ռուսաստանի Դաշնությունում ժողովրդագրական գործընթացների վատացմանը զուգահեռ՝ Ռուսաստանի իշխանությունները կփորձեն էլ ավելի շատ միգրանտներ ներգրավել ԱՊՀ երկրներից, թեև գնալով այն առավել դժվար է լինելու:

Դա կարող է առնչվել նաև Հայաստանի Հանրապետությանը, որտեղից Ռուսաստանի Դաշնություն մշտական բնակության նպատակով մեկնողների հոսքը վերջին տարիներին բավականին մեծացել է: Ըստ Ռուսաստանի Դաշնության Ներքին գործերի միգրացիայի հարցերով գլխավոր վարչության տվյալների՝ 2011թ. Ռուսաստանի Դաշնության քաղաքացիություն է ընդունել Հայաստանի Հանրապետության 7.848, 2012թ.՝ 13.176, 2013թ.՝ 16.550, 2014թ.՝ 11.223, 2015թ.՝ 8.368  և 2016թ.՝ 22.264 քաղաքացիներ: Ի լրումն սրա՝ 2016թ. Ռուսաստանի Դաշնությունում կացության կարգավիճակ ստացած Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացիների թիվը կազմել է մոտ 19.000 մարդ:

Ներգաղթի ծավալների մեծացմանը զուգահեռ վերջին տարիներին Ռուսաստանից մեծացել են նաև արտագաղթի միտումները: Եթե ճգնաժամային 2009թ., ըստ հարցումների, Ռուսաստանից պատրաստ էր արտագաղթելու հարցվածների 13 տոկոսը, ապա 2017թ. այդ ցուցանիշն աճել է 1,7 անգամ: Վերջին տարիներին Ռուսաստանից արտագաղթում է տարեկան 200-220 հազար մարդ, ընդ որում՝ բարձրագույն կրթությամբ և բարձր որակավորում ունեցող մասնագետներ, մեծամասնությամբ ռուսներ: Դա ոչ միայն նվազեցնում է ռուս ազգաբնակչության թվաքանակը, այլև մեծ վնաս է հասցնում որակյալ աշխատուժի շուկային: Ներգաղթյալների մեծամասնությունն ավելի ցածր որակավորում ունեցող մասնագետներ են և ի վիճակի չեն փոխհատուցելու աշխատաշուկայի բարձր որակավորում պահանջող հատվածին:

Ներգաղթի բացասական կողմերից է նաև այն, որ փոխվում է Ռուսաստանի Դաշնության էթնիկական պատկերը, և գնալով մեծանում է մասնավորապես իսլամ դավանող ազգաբնակչության թվաքանակը:

Համենայն դեպս, 2030թ. ժողովրդագրական կանխատեսումների համաձայն՝ վատագույն տարբերակով Ռուսաստանի Դաշնության բնակչության թվաքանակը կլինի 142.605 մլն, միջին տարբերակով՝ 147.934 մլն, իսկ լավատեսականով՝ 151.807 մլն:

Նույն ժամանակահատվածում միջին տարբերակով Բելառուսիայի բնակչությունը կպակասի և կկազմի 9 մլն 163 հազար մարդ, իսկ Ղազախստանն ու Ղրղզստանը բնակչության աճ կարձանագրեն և 2030թ. կունենան համապատասխանաբար 20 մլն 301 հազար և 6 մլն 997 հազար մարդ:

 ՎԵՐՋԱԲԱՆ

Ժողովրդագրական գործընթացները ԵԱՏՄ երկրներում զանազան են և լուծման տարբեր ուղիներ են պահանջում: Մեծ խնդիրների առջև են կանգնելու Ռուսաստանի Դաշնությունը և Բելառուսը:

Մասնավորապես Ռուսաստանի Դաշնությունը ստիպված է լինելու բախվել ժողովրդագրական ծանրաբեռնվածության հետ, որի արդյունքում վերարտադրողական տարիքի մարդկանց նվազումը բացասաբար է ազդելու ծնելիության և ամուսնությունների թվաքանակի վրա: Եթե նկատի ունենանք նաև այն, որ Բելառուսը և Ռուսաստանի Դաշնությունն առաջատար են ամուսնալուծությունների թվաքանակով, որը կազմում է ամուսնացողների թվաքանակի մինչև 60 տոկոսը, ապա դա ավելի կխորացնի ժողովրդագրական ճգնաժամը: Այդ երկու երկրներն առաջիկա ժամանակահատվածում ունենալու են նաև աշխատուժի սուր պակաս, որը ժամանակին չհամալրելու պարագայում կարող են հայտնվել սուր տնտեսական ճգնաժամի առջև: Այն միաժամանակ նեղացնում է ներքին սպառողական շուկայի տնտեսական հնարավորությունները և խոչընդոտելու է տնտեսական աճը:

Դա կարող է նաև վնասել Հայաստանից դեպի Ռուսաստան արտահանմանը, որն առավել էական է, քանի որ ԵԱՏՄ շրջանակներում մեր առևտրային հիմնական գործընկերը Ռուսաստանի Դաշնությունն է: Միաժամանակ, փորձելով համալրել իր աշխատանքային ռեսուրսները, ինչպես նաև բնակչության թվաքանակը՝ Ռուսաստանի Դաշնությունը կարող է էլ ավելի պարզեցնել քաղաքացիության ընդունման և ՌԴ-ում բնակություն ստանալու պայմանները, որը կարող է ավելացնել մասնավորապես Հայաստանից մշտական մեկնող քաղաքացիների թիվը:

Ռուսաստանի Դաշնության համար նաև խնդրահարույց է դաշնության ազգային հանրապետություններում ռուս բնակչության թվի նվազումը, որը ռուսների արտագաղթի հետ միասին անմիջականորեն վտանգում է նրանց ազգային անվտանգությանը:

Արտակ Մարկոսյան

Պ.գ.թ. ժողովրդագետ, ՄԱՀՀԻ ասոցացված փորձագետ

«Ժողովրդավարություն, անվտանգություն և արտաքին քաղաքականություն» ծրագիր (NED)

Միջազգային և անվտանգության հարցերի հայկական ինստիտուտ (ՄԱՀՀԻ)

Տեսանյութեր

Լրահոս