Thursday, 25 04 2024
Ռուբեն Վարդանյանին թույլ է տրվել խոսել ընտանիքի հետ. hարազատները խնդրել են դադարեցնել հացադուլը
Իսրայելի ռազմաօդային ուժերը հարվածներ են հասցրել Լիբանանում «Հեզբոլլահի»-ի օբյեկտներին
20:30
Ջամայկայում հայտարարել են հանրապետություն հռչակվելու մտադրության մասին
20:20
Հայիթիի վարչապետի հրաժարականից հետո այդ պաշտոնը ժամանակավորապես վստահվել է Միշել Պատրիկ Բուավերին
ՀՀ ԱԺ նախագահը և Սենատի Ֆրանսիա-Հայաստան բարեկամական խմբի ղեկավարը քննարկել են Հայաստան-ԵՄ վիզաների ազատականացումը
20:00
Live. «Առաջին լրատվական» տեղեկատվական-վերլուծական կենտրոն
19:50
ՄԱԿ-ի հատուկ զեկուցողը կոչ է անում պատժամիջոցներ սահմանել Իսրայելի դեմ
Հայաստանի և Ադրբեջանի սահմանին տեղադրվել է 20 սյուն
Հիվանդության 829 կեղծ պատմագրի հիման վրա պետությունից հափշտակվել է մոտ 263,5 մլն հազ. դրամ. գործն ուղարկել է դատարան
Սիրիայի խորհրդարանի փոխնախագահն աջակցություն է հայտնել ՀՀ և Ադրբեջանի միջև սահմանազատման ու սահմանագծման գործընթացին
Եվրոպոլը Վրաստանի 9 քաղաքացու է ձերբակալել Եվրոպայի գրադարաններից հազվագյուտ գրքերի գողության գործով
Զրույց Արման Բաբաջանյանի հետ
19:00
Բուլղարիայի խորհրդարանը պաշտոնանկ է արել խոսնակին
18:50
Եվրոպան պետք է ավելացնի պաշտպանությունը և ցույց տա, որ ԱՄՆ-ի վասալը չէ. Մակրոն
18:40
Վենետիկը մեկօրյա այցելուներից մուտքավճար կգանձի
Ռուսաստանում «դեղին տեղումներ» են հայտնվել աֆրիկյան ավազամրրիկի պատճառով
18:20
Լեհաստանը համազարկային կրակի ռեակտիվ համակարգեր և կառավարվող հրթիռներ է ձեռք է բերել Հարավային Կորեայից
18:10
ԱՄՆ-ն գաղտնի կերպով հեռահար ATACMS հրթիռներ է ուղարկել Ուկրաինա. ամերիկյան ԶԼՄ-ներ
Լրատվական-վերլուծական երեկոյան թողարկում
Վրաստանում 4 մարդ է ձերբակալվել Եվրոպայի գրադարաններից 18-19-րդ դարերի գրքերի գողության առնչությամբ
Ի՞նչ է ասել Պուտինն Ալիեւի ականջին
ՀԱՄԱՍ-ը Իսրայելին մեկամյա զինադադար է առաջարկել
Ալիևի երկու երեսը
17:40
Իսպանիայի վարչապետը դադարեցրել է պարտականությունների կատարումը կնոջ հանդեպ մեղադրանքների պատճառով
Գևորգ Պապոյանն ու Սերգեյ Կոպիրկինը քննարկել են հայ-ռուսական առևտրատնտեսական հարաբերությունների ընդլայնման հարցեր
17:37
Ուկրաինացի օդաչուները Ֆրանսիայում մարզվում են F-16 կործանիչների վրա
Պապոյանն ընդունել է ՀԲ-ի հայաստանյան գրասենյակի ղեկավարին
Տավուշում խուլիգանության գործով կալանավորվել է «Մարտական եղբայրության» անդամներից մեկը
17:34
«Ռուսաստանը ավելի շատ զենք է արտադրում, քան իրեն անհրաժեշտ է, և արդեն լցնում է պահեստները». Գերմանիայի ՊՆ
Կյանքից հեռացել է գեղանկարիչ Խաչիկ Հարությունյանը

Իշխանության ձևավորման հակառակ կողմը

Իրական ինտրիգով, թե արհեստականորեն գեներացվող հետաքրքրասիրությամբ, բայց թերևս կասկած չկա, որ 2018 թվականի ապրիլին Հայաստանում կձևավորվի կամ կվերաձևավորվի իշխանական համակարգը, նոր իշխանությունը: Ինչպիսի կազմով, դասավորությամբ և դեմքերով, դա այլ հարց է, սակայն գործնականում կասկած չկա, որ իշխող համակարգը պատրաստ է իրավիճակին մի քանի տարբերակներով և առնվազն այդ հարցում կենսունակություն ցուցաբերել է: Բնական է իհարկե, որ հանրային միտքը զբաղեցնում է այդ հարցը, որովհետև խոսքն ի վերջո երկրի իշխանության, այսինքն՝ քաղաքացիների համար ճակատագրական նշանակությունից մինչև կենցաղային ազդեցություն ունեցող որոշումների կայացման մասին է, ու թեև գործընթացը ընտրական չէ բառի բուն իմաստով, այդուհանդերձ, հետաքրքրությունը լիովին բնական է: Մյուս կողմից, այդ բնականության մեջ, ինչքան էլ տարօրինակ չհնչի, չկա ռացիոնալություն կամ ռացիոնալությունը բավականին պակաս է:

Ինչն է խնդիրը: Հայաստանի քաղաքացիները իշխանության ձևավորման գործընթացից դուրս են վաղուց: Նրանք այդ գործընթաց ներգրավվում են զուտ առևտրային սկզբունքով, պարզապես իբրև «զանգվածային տեսարանների» մասնակից: Դրա պատճառն այն է, որ հանրությունը Հայաստանում չունի քաղաքական ներկայացուցչության ինստիտուտներ, չեն գործում կամ թույլ են ընդդիմադիր կուսակցությունները, չկան այլ քաղաքական-քաղաքացիական կառույցներ, որոնք ի վիճակի են ճնշման տակ պահել իշխանությանն ու այդպիսով ապահովել հանրային կամքի ներկայացուցչականություն ոչ առևտրային իմաստով: Թե ինչու են այդ ինստիտուտները թույլ, այլ հարց է: Դրանց գործունեության նվազ էֆեկտիվությունը թե՛ սուբյեկտիվ, թե՛ օբյեկտիվ գործոնների արդյունք է, թեև սուբյեկտիվ գործոնների առկայությունն արդեն իսկ վկայում է, որ էֆեկտիվությունն օբյեկտիվորեն կարող էր լինել ավելի մեծ՝ գոնե համեմատության մեջ: Քանի որ ունենք իրավիճակ, երբ հանրությունն իբրև անմիջական, առանցքային մասնակից դուրս է իշխանության ձևավորման և որոշումների թելադրման գործընթացից, զուտ ռացիոնալության տեսանկյունից հանրության համար առավել հրատապ է, թե ինչպես դառնալ այդ գործընթացի հիմնական մասնակից կամ դերակատար, ունենալ իր վճռորոշ ձայնը:

Ըստ այդմ, ռացիոնալությունը հանրությունից պահանջում է մտածել կամ հետաքրքրվել ոչ թե հարցով, թե ինչպես է ձևավորվելու կամ վերաձևավորվելու իշխանությունը, այլ ընդդիմության կամ քաղաքականության մեջ հանրային ներկայացուցչականության մեխանիզմների ձևավորման կամ վերաձևավորման մասին: Ահա թե ինչու իշխանության ձևավորման խնդրի հանդեպ բնական հետաքրքրությունը հայաստանյան իրավիճակում զգալիորեն կորցնում է ռացիոնալության բաղադրիչի հարցում: Որովհետև հետաքրքրությունը ռացիոնալ-բնական է այն համակարգերում, որտեղ կա ընտրական կայացած և գործող ինստիտուտ, մեխանիզմ, ըստ այդմ՝ իշխանության ձևավորման հարցում հանրային մասնակցություն: Այդ դեպքում հանրությունը բնականորեն հետաքրքրվում է իր իսկ գործով և դրա արդյունքով, թե ինչ իշխանություն է ստանալու ի վերջո: Երբ դա չկա, հանրությունը իր գործը թողած փաստորեն հետաքրքրվում է մի գործով, որին բացարձակ չունի առնչություն և որից դուրս է:

Այստեղ է խնդիրը, որն էլ Հայաստանում հանրային ռացիոնալ-բնական հետաքրքրության տեսանկյունից առավել հրատապ է դարձնում հարցը, թե ի վերջո ինչ ընդդիմություն պետք է ձևավորվի Հայաստանում: Եթե 2017-ի ապրիլին թվում էր, թե այդ գործում կա դրական շոշափելի տեղաշարժ նաև որակական իմաստով՝ «Ելք» դաշինքի ձևավորում և նոր բովանդակության ու մեթոդաբանության ներմուծման փորձ, ապա մեկ տարի անց բավական շոշափելիորեն պարզ է, որ իրականում կամ փորձն էր անհաջող, կամ պարզապես հանրությունն էր մի փոքր գերագնահատել իրավիճակը և, այսպես ասած, փաթեթավորման փոփոխությունն ընկալել իբրև բովանդակության փոփոխություն: Մեկ տարի անց ոչ միայն չկա որակական և բովանդակային պրոգրես ընդդիմադիր դիսկուրսում, այլ հանրությունը, խոշոր հաշվով, կարծես թե շրջան գործելով կանգնել է քաղաքական կենսունակության հարցում հուսահատության հերթական «եզրակացության» առաջ, հերթական անգամ օրակարգային հարթության մեջ մնալով ռազմավարական խորությունից զուրկ:

Խոշոր հաշվով, ինքնին այն, որ Հայաստանում թերևս չկա որևէ քաղաքական միավոր՝ խորհրդարանական, թե արտախորհրդարանական, որը հանրությանը կհորդորի կամ կառաջարկի կտրվել իռացիոնալ տեսարանադիտարկումից և ձեռնամուխ լինել իրական և կարևոր խնդրի, այսինքն՝ ընդդիմության կամ քաղաքականության մեջ հանրային մասնակցության ինստիտուտների արդիականացման խնդրին, արդեն իսկ վկայում է այդ դաշտում հեռանկարային մտածողության, իսկ գուցե նույնիսկ պարզապես ցանկության և շարժառիթների բացակայության մասին: Խոշոր հաշվով, հանրությունը Հայաստանում չի սկսում իր իշխանության ձևավորումը, և այստեղ է խորքային հարցը:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում