«Այն, որ Հայաստանի կառավարության ղեկավարը՝ Նիկոլ Փաշինյանը, նախագահեց այդ նիստում իբրև Հավաքական անվտանգության խորհրդում նախագահող երկրի ղեկավար և որևէ խոչընդոտ չստեղծեց ՀԱՊԿ-ի կողմից ժամանակին և ճիշտ որոշում կայացնելուն և իրավիճակը Ղազախստանում վերահսկելիության շրջանակ բերելու գործում, շատ դրվատանքի, գովասանքի արժանի է և խոսում է այն մասին, որ Հայաստանը այս էլ որերորդ անգամ ցույց է տալիս եվրասիական քաղաքակրթական տարածքում իր կառուցողական դերը՝ կառուցողական դիրքորոշմամբ մասնակցելով բոլոր կենտրոնամետ գործընթացներին», - ընդգծեց Արամ Սաֆարյանը:
Հունվարի 5-ին, երբ Ղազախստանում մի քանի օր շարունակվող բողոքի ցույցերն արդեն վերաճել էին անկարգությունների և զինված բախումների, Հայաստանի վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը, որպես ՀԱՊԿ Հավաքական անվտանգության խորհրդի նախագահ, Ղազախստանի նախագահ Կասիմ-Ժոմարտ Տոկաևի խնդրանքով անհապաղ խորհրդակցություններ սկսեց ՀԱՊԿ անդամ երկրների ղեկավարների հետ Ղազախստանում տիրող իրավիճակի վերաբերյալ և արդեն հունվարի 6-ին տեղեկացրեց, որ Ղազախստանի նախագահի դիմումի հիման վրա որոշում է կայացվել Հավաքական անվտանգության պայմանագրի 4-րդ հոդվածի համաձայն սահմանափակ ժամանակահատվածով Ղազախստան ուղարկել ՀԱՊԿ հավաքական խաղաղապահ ուժեր՝ այդ երկրում իրավիճակի կայունացման և կարգավորման նպատակով:
- Պարոն Սաֆարյան, Ձեր կարծիքով՝ ՀԱՊԿ միջամտության անհրաժեշտություն իսկապես կա՞ր տվյալ իրավիճակում: Արդյոք իսկապես ազգային անվտանգությանն ու կայունությանը սպառնացող վտանգ էր առաջացել ՀԱՊԿ անդամ պետությունում: Ինչպե՞ս եք գնահատում Հայաստանի դերակատարումը այս գործընթացում որպես ՀԱՊԿ Հավաքական անվտանգության խորհրդի նախագահողի:
- Այն պահից, երբ Ղազախստանի Հանրապետության նախագահ Կասիմ-Ժոմարտ Տոկաևը դիմեց Հավաքական անվտանգության պայմանագրի կազմակերպությանը՝ խնդրելով խաղաղապահ գործողություն իրականացնել Ղազախստանում և ներկայացրեց քաոսի տանող ապակայունացման իրական վիճակը երկրում, ակնհայտ դարձավ, որ եվրասիական քաղաքակրթական տարածքի նկատմամբ մի աննախադեպ հզորության ահաբեկչական, քայքայիչ գործունեություն է իրականացվել: Միանգամից ասեմ, որ միանում եմ եվրասիական քաղաքակրթական տարածքի այն բոլոր կողմնակիցների և ինտեգրացիոն գործընթացները ողջունող քաղաքական, հասարակական, մշակութային գործիչների բանակին, որոնք ողջունել են ՀԱՊԿ-ի կողմից զինված ուժեր Ղազախստան մտցնելու գաղափարը: Ես երկար տարիներ է, ինչ զբաղվում եմ եվրասիական տնտեսական ինտեգրման գործընթացի ուսումնասիրությամբ և այդ շրջանակներում Ղազախստանի ներքին և արտաքին քաղաքականության հարցերը շատ խորությամբ հետազոտելու հնարավորություն եմ ունեցել, ծանոթ եմ եղել և ծանոթ եմ Ղազախստանի քաղաքական վերնախավի բազմաթիվ նշանավոր գործիչների, ունեմ ընկերներ ղազախ քաղաքական վերլուծաբանների և գիտնականների շրջանում, և ինձ բոլորովին միևնույն չէ, թե այս պահին ի՞նչ է կատարվում եղբայրական Ղազախստանում:
Ուզում եմ ասել, որ բարձր եմ գնահատում Հայաստանի քաղաքական ղեկավարության որոշումը ՀԱՊԿ-ի խողովակով զինված ուժեր Ղազախստան ուղարկելու վերաբերյալ, և ինձ հետ համամիտ են իմ ղազախ, ռուս և բելառուս գործընկերները: Սա շա՛տ կարևոր որոշում է, և ես կարծում եմ, որ ինտեգրացիոն գործընթացների զարգացումը, ծավալումը ողջունող հետխորհրդային ուժերը ըստ արժանվույնս գնահատել են Հայաստանի ղեկավարության այդ որոշումը, և իրավամբ կարծում եմ, որ այդ որոշումը ժամանակին և վճռական արված քայլ էր Ղազախստանում տիրող քաոսը, անիշխանությունը կանխելու, երկիրը կայունացնելու և սահմանադրական կարգը փրկելու ուղղությամբ:
Ուզում եմ ասել նաև, որ ես այս օրերին ուշադրությամբ հետևում եմ, թե ինչպես են Ղազախստանի պատկան մարմինները ծավալում գործունեությունը այն բանից հետո, երբ ռազմավարական նշանակության օբյեկտների պաշտպանությունը ստանձնեց ՀԱՊԿ-ի 2500 հոգանոց խաղաղապահ զորամիավորումը: Ես տեսնում եմ, թե ինչ հաջողությամբ և ինչպիսի կազմակերպվածությամբ հնարավոր է դառնում վերականգնել շատ խաթարված ենթակառուցվածքների գործունեությունը, ինչպես են փորձում հաստատել կայունություն և ոչ վերջին հերթին, իհարկե, ինչպես են պայքարում երկիրը քաոսի դուռը հասցրած ապակայունացնող տարրերի դեմ:
Ուզում եմ, որ շատ հասկանալի լինի մեր հայրենակիցներին. այն, որ այսօր ղազախական պաշտոնական շրջանակները դեռևս չեն անվանում այն ատյանները, օղակները և ուժերը, որոնք բանը հասցրել են քաոսի և անիշխանության հաստատման եզրագծին, դեռ չի նշանակում, թե մենք չգիտենք նրանց անունները: Պարզապես այստեղ շատ լուրջ ապացույցների հավաքման հարկ կա, և ես կարծում եմ, որ Ղազախստանի իրավապահ մարմինները միանգամայն ի վիճակի են լինելու տանել այնպիսի հետաքննություն, որը հետխորհրդային տարածքի համագործակցող ազգերի համար հասկանալի կդարձնի, թե ի՛նչն էր այս ապակայունացման պատճառը և ովքե՛ր են այդ ապակայունացման իրական մեղավորները:
Անձամբ ես կարծում եմ, որ մեղավորներին պետք է փնտրել այն ուժերի շրջանում, որոնք կուզեին Ղազախստանը հեռացնել Ռուսաստանից, որոնք կուզեին, որ եվրասիական ինտեգրման տապալվեին կամ առնվազն հանդիպեին էական դժվարությունների: Ես կարծում եմ՝ սրանք այն ուժերն են, որոնք ուզում են ծայրահեղական գաղափարներ բերել-մտցնել Ղազախստան և երկիրը մի տևական ժամանակով վերածել քաոսի թատերաբեմի: Այս քաոսից հետո, ինչպես շատերս ենք հիմա հասկանում, գործը կանգ չէր առնելու, որովհետև դրանից հետո դրվելու էր ևս մեկ՝ այս անգամ շատ ավելի մեծ նշանակետ՝ քաոս և անիշխանություն առաջացնել հսկա Ռուսաստանում: Սա քաղաքակրթությունների միջև եղած ժամանակակից խիստ բախման պայմաններում ինձ համար հասկանալի մի քաղաքական խնդիր է, որի դեմն առնելու համար հարկավոր է, որ Ռուսաստանի, Հայաստանի, Բելառուսի, Ղազախստանի, Ղրղզստանի և Տաջիկստանի համագործակցող ազգերը, համագործակցող պետությունները, պետական իշխանության մարմինները հասարակության առողջ ուժերի մասնակցությամբ կարողանան միավորվել, մեկտեղել իրենց ուժերը, փոխանակել սպառիչ և ազնիվ տեղեկատվություն իրերի իրական վիճակի մասին մեր երկրներում և ի վիճակի լինել կանխարգելելու հնարավոր պայթյունը, որը կքայքայի եվրասիական քաղաքակրթական տարածքը ներսից:
- Այսինքն՝ Դուք արտաքին, աշխարհաքաղաքական հետքե՞ր եք տեսնում Ղազախստանի իրադարձություններում:
- Նորից եմ ասում՝ այն, որ մենք այսօր, հետևելով մեր ղազախ գործընկերներին, դեռ չենք տալիս անուններ և չենք հրապարակում կոնկրետ շրջանակների անուններ, որոնք կարող են ներքաշված լինել այս խժդժության մեջ, դեռ բոլորովին չի նշանակում, թե մենք չենք հասկանում, թե որտեղից կարող էր այդ վտանգը եկած լինել: Համոզված եմ, որ դա ոչ թե մենք՝ եվրասիական քաղաքակրթական տարածքի ժողովուրդներս, մեր մտավորականները, հասարակական-քաղաքական գործիչները պետք է դա անենք, այլ առաջին հերթին ղազախները, Ղազախստանի իրավիճակի այսօրվա տերերը, ղազախական հասարակության առողջ ուժերը:
Մի բան եմ ուզում ասել, որ Ղազախստանում կային մի քանի խոշոր ձեռքբերումներ, որոնք աչքի լույսի նման պետք էր պահել և պահպանել: Դրանք են միջկրոնական հանդուրժողականությունը, ազգամիջյան ներդաշնակությունը և խաղաղությունը, երկրի կառուցողական ուժերի համախմբումը իշխանության շուրջ հանուն դրված մեծ նպատակների: Իսկ նպատակներն իսկապես հսկայական են և միտված են ապագայում Ղազախստանը աշխարհի առաջավոր ազգերի շարքը դասելուն: Եվ այն, որ Ղազախստանում գտնվեցին մարդիկ, որոնք իրական թե հնարած տարբեր շարժառիթներով ապակայունացրեցին վիճակը՝ երկիրը դարձնելով քաոսի և անիշխանության թատերաբեմ, խոսում է այն մասին, որ այն հաջողությունները, որ ուներ Ղազախստանը, շատ շատերին հանգիստ չէին տալիս:
Պետք չէ խաբվել ամեն տեսակ կարգախոսներով և խոսակցություններով: Պետք է նայել ըստ էության իրերի խորքը՝ ինչի կարող էր հանգեցնել Ղազախստանի քաոսը: Դա կարող էր հանգեցնել Կենտրոնական Ասիայի ապակայունացմանը, եվրասիական ինտեգրացիոն գործընթացների տապալմանը կամ առնվազն դրանց դանդաղեցմանը, եվրասիական տարածքում անվստահության և կասկածանքի մթնոլորտի հաստատմանը և ՀԱՊԿ փլուզմանը: Եվ այն, որ Ղազախստանի խնդրանքով ՀԱՊԿ-ը իրականացրեց խաղաղարար գործողություն, և այն, որ Հայաստանի կառավարության ղեկավարը՝ Նիկոլ Փաշինյանը, նախագահեց այդ նիստում իբրև Հավաքական անվտանգության խորհրդում նախագահող երկրի ...
Կարդալ ամբողջովին