
Լուսանկարչությունն առեղծվածային ու կլանող աշխարհ է, հետաքրքիր են ոչ միայն պատրաստի կադրերն ու դրանց ստացման ընթացքը, այլ նաեւ ամեն մեկի ստեղծման պատմությունն ու ասելիքը: Դրա համար պատահական չէր, որ որոշեցի հանդիպել լուսանկարիչ Արվին Քոչարյանի հետ: Նրա ստուդիայում էլ Bravo.am-ի համար խոսեցինք իր աշխատելաոճից, արած յուրահատուկ գործերից, հաջողության գրավականից, անընդհատ սովորելուց ու մելանխոլիայից:- Արվին, ո՞րն է եղել երբեւէ Ձեր տեսած ամենատպավորիչ նկարը:
- Բարդ հարց է (ծիծաղում է,-հեղ.): Իմ մեջ կադրով է միշտ ֆիքսվում՝ նկար լինի կամ կինոյից որեւէ դրվագ: Ամենատպավորիչը Մերլին Մենսոնի «The Beautiful People» տեսահոլովակի այն հատվածն է, երբ կերպարները դալանից դուրս են գալիս ու միանգամից սկսում բարձրահասակ դառնալ: Միշտ յուրահատուկ է եղել այդ պահն ու այդպես էլ մնացել է:
- Ինչպիսի՞ն են աշխարհն ու մարդիկ տեսախցիկի օբյեկտիվում ու շա՞տ են տարբերվում իրականությունից:
- Շատ: Իմ նպատակն ինքս ինձ, ապա եւ հանրությանն ապացուցելն է, որ յուրաքանչյուր մարդ առօրյայից շատ տարբեր ու կոնտրաստ կերպար կարող է լինել իմ կադրում: Բազմիցս է այդպես եղել, մանավանդ «Միստիկուս» շարքի դեպքում կերպարները բավական տարբերվող են: Անգամ նկարվողներն են զարմանում, որ հնարավոր է այդքան փոփոխության ենթարկվել մանր դետալների շնորհիվ, բայց ավելի շատ՝ հոգեբանական խաղերով, երբ զրույցի միջոցով փորձում ես ներքին վիճակը վեր հանել, շերտերով դասավորել ու ճիշտ կերպով հավաքել լուսանկարում:
- Այսինքն՝ մարդն էլ մինչեւ վերջ չի՞ պատկերացնում, որ իր ներսում այդ ամենը կա, եւ Դուք օգնում եք այն տեսանելի՞ դարձել:
- Ինչ-որ չափով գիտի, բայց վիզուալ դա չի պատկերացնում, ինչում էլ օգնում եմ:
- Օրեր առաջ 43 տարեկան դարձաք, տարիքի հետ ինչպե՞ս եք նշում տարեդարձերն ու վերաբերվում դրանց:
- Առանձնահատուկ չեմ վերաբերվում, ավելի շատ կյանքի փուլերն եմ կարեւորում: Ներկա պահին՝ անկախ նրանից, թե քանի տարեկան եմ, որ ժամանակաշրջանն է իմ կյանքի, պետք է արդյունավետ քայլ արած լինեմ: Այդպես եմ դատում կյանքիս ընթացքը:
- Հիմա ո՞ր փուլում եք ու ի՞նչ եք հասցրել անել:
- Հաշվի առնելով բոլոր բարդություններն ու դժվարությունները` թե՛ կյանքի հետ կապված, ու թե՛ աշխարհի մարտահրավերների, փորձում եմ այնպես անել, որ ստեղծագործականը երբեք չտուժի: Դեռ եղածն ինձ բավարարում է, բայց շատ պատասխանատու է, քանի որ մյուս տարի պետք է ավելին կարողանամ հասցնել, քան մինչեւ այս պահն իմ ունեցածն է:
- Եթե ամփոփելու լինենք ու հետադարձ հայացք նետենք Ձեր աշխատանքներին, ո՞րն եք համարում ձեռքբերում, որի համար միշտ գոհ կլինեք:
- «Միստիկուսի» համար այս տարի ստացած մրցանակն է, որը բավական թանկ է ինձ համար: Տարիներ շարունակ այդ մարտահրավերին մասնակցել եմ. կոմերցիոն, տեխնիկական ու փիլիսոփայական ամեն մանրուք հաշվի առնելով՝ չպետք է դավաճանեի իմ սկզբունքներին: Իսկ այդ ամենն ընդհանուր մի տեղում հավաքելը բավական բարդ է եղել, եւ համարում եմ՝ հաղթահարել եմ:
- Ինչպե՞ս է եղել տեսախցիկի հետ Ձեր առաջին ծանոթությունը:
- Լուսանկարչության հետ ծանոթացել եմ հայրիկիս միջոցով, իր հոբբին է եղել, միշտ նայել եմ նրա ամսագրերը, տպագրական սարքերը: Այն ժամանակ տեսախցիկը դեռ ժապավենով էր: Հետաքրքիր էր նկարահանման ընթացքին ծանոթանալ եւ այդ ամենի իմաստն ընկալել: Միշտ բզբզում էի, շատ ոգեշնչող էր ինձ համար: Իր տեսախցիկը Canon 55 էր, այն հիմա իմ ստուդիայում է: Դրանով սկսեցի 14 տարեկանում նկարել ինչն իմ աչքին դուր էր գալիս՝ ստվեր, ավտոմեքենա, միջատ: 2000-ին հստակ ընտրեցի իմ ոճը: Լսածս երաժշտությունը, դիտած կինոները, գաղափարախոսությունը, որ ձեռք էի բերել, սկսեցին ճանապարհ գծել ու օգնել հասկանալ իմ պատկերացրած ուղղությունը:
Սկսեցի ավելի մելանխոլիկ կադրեր անել: Չգիտեմ էլ ինչու՝ միստիկան ինձ մանկությունից շատ է հետաքրքրել, կարող էր լինել սերիալ, ֆիլմ, կամ Ագաթա Քրիստիի «Պուարոյի» գործերից որեւէ մեկը: Այդ մելանխոլիկ հոգեվիճակները հանգեցրին նրան, որ արդեն գիտեի, թե ինչպիսին է լինելու իմ հետագա գործունեությունը: 2006-ին անցա լուսանկարելու թվային տարբերակին, այն լրիվ այլ դռներ է բացում քո առաջ: Գրաֆիկ դիզայների իմ հիմնական մասնագիտությունը միավորեցի լուսանկարչության հետ ու սկսեցի ստանալ այն «փախած մտքերը», որ չեմ կարողանում արտահայտել: Եթե որեւէ մեկին էլ բացատրեմ, կմտածի՝ գիժ եմ: Այդպես 2009-ին ծնվեց «Միստիկուսը»:
- Դուք ծնվել եք Թեհրանում ու սովորել այնտեղ, ինչպե՞ս ստացվեց, որ որոշեցիք տեղափոխվել Երեւան:
- Չնայած, որ միշտ դժգոհ եմ եղել այդ երկրում ծնվելուս համար, բայց, բնականաբար, դա նաեւ իր դրական կողմերն է ունեցել իմ բնավորության, արվեստի ու մտածելակերպի ձեւավորման հարցում: Բայց որ այն ինձ հոգեհարազատ չի եղել, դա էլ փաստ է: Հիշում եմ առաջին օրը, երբ 2001-ին եկա Հայաստան, զգացի, որ այն ամենից, ինչ ինձ միշտ խանգարում էր, ձերբազատվել եմ:
- Դրանք մշակութայի՞ն խանգարող հանգամանքներ էին, թե՞ զգացական:
- Էներգիայի հարց էր: Իսկ այստեղ ամեն ինչ շատ հարազատ էր ինձ, չնայած պատկերացում չունեի երկրի մասին՝ եղանակը, շենքերը... Հասկացա, որ ճիշտ տեղում եմ ու կարող եմ սկսել անել իմ մտածածը: Տեղափոխվեցի Երեւան, սկսեցի սովորել Գեղարվեստի ակադեմիայում, ինչն ինձ շատ օգնեց ուսման, նաեւ մարդկանց մենթալիտետը հասկանալու հարցում, ու աստիճանաբար իմ մեջ եղած բացերը լրացվեցին:
- Իսկ մարդիկ Ձեզ ո՞նց դիմավորեցին, ինչպե՞ս այստեղ ընկերներ ձեռք բերեցիք:
- Շատ դժվար (ծիծաղում է,-հեղ): Մեկ ազգ, մեկ մշակույթը սխալ եմ համարում, որովհետեւ մենք մեկ ազգ ենք, բայց յուրաքանչյուրս՝ տարբեր մշակույթի տեր: Այդ մշակութային արգելքներն էին պատճառը՝ հագուկապից ու ակցենտից, մտածողությունից, մանկության սովորություններից սկսած, որ դժվար էր իրար հասկանալ: Տարբեր ֆիլմեր էինք նայել, երաժշտություն լսել ու լրիվ ուրիշ իրականության մեջ մեծացել, եւ սկզբում շատ բարդ էր այդ ամենը սինքրոնացնել: Մարդ պետք է փոխզիջումների գնա, ինչ-որ բաներ ընդունի եւ փոխի, ինչը կարեւոր է գոյատեւելու եւ հարմարվելու մեխանիզմում: Իսկ քանի որ այն ժամանակ չկար համացանցի հասանելիություն, մարդիկ չէին պատկերացնում, որ Հայաստանից դուրս հայ լինելն արդիական է: Դրսում ծնված ու մեծացած հայն իրենց համար մի քիչ խորթ էր: Դրա համար, բնականաբար, բախումներ, վեճեր, խնդիրներ եղան, բայց հենց այդ մարդկանց հետ մինչեւ հիմա «ախպերություն» է. բոլորս իրար սիրում, գնահատում, օգնում եւ հետեւում ենք: Երբ ինֆորմացիան սկսեց ավելի հասանելի դառնալ, շատերը փոխվեցին, ու ամեն ինչ հեշտացավ: Միշտ համարում եմ, որ հաջողության գրավականը քո գործը սիրելն է: Եթե ուզում ես որպես դրսից եկած հայ Հայաստանում հաջողության հասնել, պետք է սիրահարված լինես նրան՝ բոլոր թերություններով ու առավելություններով հանդերձ, ամեն ինչին՝ ընդհանուր փաթեթին: Դա երեւի այն կարեւոր կետերից է, որ այստեղ կարողացա հաղթահարել:
- Ո՞րն է Ձեր հաջողության գրավականը. Ձեզ ճանաչում են, բազմաթիվ նախագծեր եք անում, անվանի մարդկանց հետ համագործակցում:
- Ես ռեալիստ եմ ու ընդունում եմ իրականությունը, դա օգնում է: Բացի այդ էլ անընդհատ անելն ու սովորելն է, ինչն իմ հայրիկի օրինակով եմ տեսել. նա բժիշկ է, մինչեւ այսօր էլ, երբ գնում եմ իրենց տուն, գիրք է կարդում: Միշտ է պետք սովորել, որովհետեւ մասնագիտության մեջ հասունանալը սահման չունի, անվերջ է: Եթե երեւակայություն ունես, սիրում ես քո գործն ու պատրաստ ես նոր թարմացումներ անել, ուրիշ տարբերակ չկա՝ հաջողության ես հասնելու:
- Խոսենք «Միստիկուս»-ից, ինչպե՞ս որոշեցիք նախագծի անունն ու հասկացաք, որ այն առանձին շարք է լինելու:
- Դեռ 2008-ին այդ թեմատիկայով նկարների ցուցահանդես էի արել, բայց անունը չէի որոշել: Մտածեցի այդ գաղափարի շուրջ ամսագրի հետ համագործակցել, եւ մեզ խորագրի անուն էր պետք: Մի քանի տարբերակներ կային, ու հենց «Միստիկուսն» ընտրեցի: Գաղափարախոսությունը մարդու ներքին մելանխոլիան, հոգեվիճակը, դեպրեսիաները, դրական ու բացասական էներգիաները ցույց տալն է, բայց գեղարվեստական ատրիբուտներով, գրաֆիկական դիզայնի լուծումներով, լույսերով, դետալներով: Շարքը սկսեցի շոու բիզնեսի ներկայացուցիչների հետ: Շապիկների գլամուր կերպարների հետ կապված կարծրատիպերը պետք է ջարդեի ու ուրիշ անկյունով ներկայացնեի: Այդ խորագիրը տեւեց մոտ 1,2 տարի. 2013-ին սկսեցի արդեն ինձ համար անել իմ պատկերացրած կադրերը: «Միստիկուսը» ձեւավորվեց հենց այդ ժամանակ, հասկացա՝ ինչ ուղղվածությամբ եմ առաջ շարժվելու. բազմաթիվ սահմաններ կան, որ չպետք է հատենք, դրանք ինձ համար սկզբունքային են:
- Որո՞նք են այդ սահմանները, որ փորձում եք պարտադիր չանցնել, ու հե՞շտ է արդյոք:
- Նկարներում չպետք է տեխնոլոգիա կիրառվի, այն պետք է ժամանակաշրջան պարունակի, գաղափարախոսություն ունենա, լուծումները մինիմալիստական լինեն, բոլոր ատրիբուտների 90 տոկոսը ձեռքով սարքված են: Կադրը հավաքելիս ենք հասկանում, որ ստացանք մեր ուզածը: Նախապես էսքիզներ եմ անում, մտածում, թե ինչպիսին պետք է լինեն նկարները: Կարող ենք մեկ կադրի համար պատրաստվել, բայց վերջում հասկանալ, որ 4-5 կադր ունենք: Շատ հետաքրքիր ընթացք է, ստանալն էլ միստիկա է, չես հասկանում՝ վերջում ինչ է լինելու:
- Փաստորեն Ձեր նախագիծը սահման չունի, ամբողջ կյանքի համար է, քանի որ մարդու ապրումները չեն վերջանում:
- Միանշանակ, քանի որ մարդու հոգեվիճակը սահման չունի, նախագիծն էլ միշտ շարունակվելու է: Հետո հասկացա, որ «Միստիկուսը» պետք է դառնա նաեւ բրենդ, իր էսթետիկան փոխանցի ուրիշ հարթակ: Թեեւ բավական բարդ է, բայց 2018-ին սկսեցինք զարդերի ինքնատիպ դիզայն անել, որի գաղափարը նկարից է վերցված: Հիմա երեւի 7-8 զարդ կա, զուգահեռ սկսեցի մտածել աքսեսուարների մասին՝ գոտիներ, դրամապանակներ, պարֆյում: Ինձ համար հոտն այդ ընդհանուր գաղափարի մեջ շատ կարեւոր է, եւ ստեղծեցի 4 տարբեր հոտերով «Միստիկուս» օծանելիքը: Էլի մի քանի նախագծեր կան, բայց դեռ չեմ խոսի դրանց մասին: Հիմա պատրաստվում եմ 2-րդ գրքին, բոլոր նկարները պատրաստ են, վերջին աշխատանքներն ենք տանում, հուսամ՝ աշնանը կներկայացնեմ ցուցահանդեսով:
- Ինչո՞ւ են Ձեր հերոսները հիմնականում կանայք, մեր հոգին ավելի շատ ենթաշերտեր ունի՞, թե՞ դրանք ավելի շատ ենք ցուցադրում:
- Այդ հարցն ինձ հաճախ են տվել, չեմ էլ մտածել, որ այդպես պետք է լինի, պարզապես ստացվել է: Գուցե, կանանց կերպարները ստանալն ինձ ավելի հոգեհարազատ է: Տղամարդկանց դեպքում մոդելները պետք է շատ բացառիկ լինեն՝ հետաքրքիր բնավորությամբ, սանրվածքով, դիմագծերով:
- Դուք Հայաստանում իրականացվող շատ նախագծերի, ներկայացումների պաստառների, երգիչների, հոլովակների լուսանկարներն եք անում, Ձեզ հետ աշխատելու ի՞նչ պարտադիր պայման կա:
- Երբեւիցե չպետք է դավաճանեմ իմ աշխատանքային սկզբունքներին: Նախ եւ առաջ ինձ պետք է դուր գա, վիզուալ առումով ու տեխնիկապես պատկերացնեմ, թե ինչ ենք ունենալու վերջում: Եթե ասում եմ՝ ստացվելու է, խոսքիս տերը պետք է լինեմ: Որակը չպետք է զիջի իմ նախկին աշխատանքին, արտադրանքը պետք է լավը լինի: Չենք կարող հետաքրքիր ազդագիր ստանալ, բայց կինոն կամ էլ ներկայացումը զիջեն դրան, ու արդյունքում խաբենք ժողովրդին, ինչպես Netflix-ն է անում սիրուն փաթեթավորմամբ, բայց մեջը բան չկա: Միշտ գնում եմ ներկայացման փորձերը դիտելու, ներքին խոհանոցը պարտադիր տեսնելու, որ կարողանամ ճիշտ մատուցել:
- Ինչպես զրույցների դեպքում է, նույնն էլ լուսանկարելու. դիմացինի հետ պետք է վստահեք իրար, որ արդյունքի հասնեք: Ինչպե՞ս եք տրամադրում մարդկանց, որ բացվեն տեսախցիկի առջեւ:
- Չգիտեմ, հատուկ բանաձեւ չկա: Բոլորի հետ փորձում եմ լինել ընկերական ու անմիջական, որ իմ ստուդիայում իրենց լավ զգան ու չտեսնեն լուսանկարիչ-օբյեկտիվ-մոդել-լույս շերտերը: Կարեւոր է, որ տեսախցիկի առաջ բարդույթներից կարողանան ձերբազատվել: Դա երաժշտությամբ է արվում, աուրայով, հոտն է օֆիսի, ամեն փոքր մանրուք կարեւոր է: Գուցե, նրանից է, որ ստուդիան ինձ համար շատ հարմարավետ տարածք եմ սարքել, ու մարդիկ էլ իրենց հանգիստ են զգում:
- Նկարվելը նաեւ թերապիա է, նայելիս էլ հանգստանում ես, աշխատելու ընթացքում էլ:
- Իսկապես այդպես է, մարդիկ այդտեղ գալիս ու հեռանալիս լրիվ տարբեր են լինում: Այն էներգիան, որ ստանում են, շատ է փոխում նրանց: Հնարավոր է՝ մի քանի շաբաթ հետո գրեն ու ցանկանան նորից նկարվել: Զգում ես, որ այդ ընթացքը հաճելի է, օգնել է, հենց այդ թերապիան է, որ ասում ես:
- Ի՞նչ է ոգեշնչումը Ձեզ համար ու որտեղի՞ց եք ստանում:
- Կյանքում ապրած մելանխոլիկ պահերն են: Զգացել եմ, որ երբ այդ մելանխոլիայի չափաբաժինը պակասում է, ստեղծագործական ընթացքը դանդաղում է:
- Եկեք բացատրենք այդ մելանխոլիա կոչվածը, ի՞նչ է այն իր մեջ ներառում:
- Ամենափոքր բաները, որ կարող ե...
Կարդալ ամբողջովին